tirsdag 22. juni 2010

Flekker tenner

Jeg pusser tenner.
En av tennene har flekk,en flekk,Flekken,kaller tanna den.
Flekketanna er tanna over alle tenner,
alle MINE tenner.Andres tenner bryr hverken jeg eller Tanna oss om.
Vi bryr oss ikke om tenner som ikke har med oss å gjøre.

Jeg pusser tanna med flekken ekstra nøye,pussepusse,eller pusspuss.
Da innser jeg at tanna over alle tenner har anskaffet flekken for ekstra
kos,oppmerksomhet og omsorg,så jeg gir den det,pusspuss.
Og den koser seg,storkoser seg,gjør den,tanna over alle tenner,
for endelig får den litt mer kos enn alle de andre kosete tennene.

Jeg forteller tanna at om den så gjerne vil ha Flekken så skal den få det.
Og den sier at det tar den som en selvfølge,i mot setning til
legen over tenner,også legen over tannen over alle tenner,
den sier at jeg har en flekk på tanna,jeg sier at det er jeg klar over.
Tennerlegen sier at den skal vi ta bort,hva legen mener med "vi"-et
i setningen for informasjon om hva "vi" skal gjøre med tanna i dag,
det vet jeg ikke,men jeg føler meg ikke innkludert.
Tanna føler seg heller ikke videre inkuldert i avgjørelsen og i alle fall
ikke i "vi"-et.Fordi tanna er inkuldert i "den",og ikke i "vi".
Vi føler oss ikke inkludert.

"Vi" legges bakover i stolen,under slipern.og legen.
Her skal vi ligge,også Flekken,men den forsvinner snart,da vil det
bare være oss igjenn."Vi" gleder seg,det kan jeg se.Vinkelen er god.
Og slipern er klar.
Jeg prøver å si:Spyttet mitt kveler meg når jeg ligger på rygg.
Jeg sier: gurglegurgle.
Tanna sier: hjelp,hjelp.og au.
Legen putter sugerør i munnen min,og setter opp styrken på drenasjen,
spyttproduksjonen er nesten uovervinnelig,drenering pågår.
Det suger.

"Spytt ut"
Jeg spytter mens jeg tenker at det var spenstig sagt.
Som gir meg videre assosiasjoner til sag,og sahg,men det er en digresjon
jeg ikke vil tillate meg selv,så jeg vender tilbake til sag,
tanna føler seg saget,flekken føler seg slipt,tennene føler på slepet.

Jeg pusser tennene når jeg kommer hjem,jeg fikk gul gugge med banansmak
på dem,det liker ingen,ingen vil ha banansmakgugge.
Så jeg pusser den vekk,et par av tennene setter ekstra stor pris på
pusspuss-et.Det gleder meg.Men Tanna,den føler seg mer ensom en noen gang.
Jeg merker det,i nervene merkes det,at Tanna er misfornøyd,
så jeg gir den litt ekstra puss,selv om den ikke har Flekken å pusse.
Pusspuss,sier jeg.
Pusspuss,sier tanna,
Nervene jubler.

Jeg har en tann - biter - tennene - tente.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar